fbpx

6 tips van voedingsexperten voor gezonde eetgewoontes

By februari 28, 2020Food for Thought (NL)

Maart staat in het teken van gezonde eetgewoontes bij Alberts. Het is een maand waarin we de kracht van gezonde voeding samen met jou ontdekken! In maart focussen we specifiek op hoe jij gezonde eetgewoontes kan starten én behouden. Want starten is vaak makkelijk, volhouden niet.

In het kader van de Week van de Diëtist zien wij natuurlijk dé opportuniteit  om de positieve invloed van diëtisten in de bloemetjes te zetten. Zij kunnen je namelijk helpen begrijpen wat je eet, zodat je gezonde keuzes kan maken die bij jou passen!

Bij Alberts maken we het ook graag makkelijk voor mensen om gezonde keuzes te maken. Daarom vroegen we aan enkele diëtisten, food bloggers en sport nutritionisten om hun beste tips te delen voor gezonde eetgewoonten die je op lange termijn kan volhouden.

Tips van experten voor gezonde en haalbare eetgewoontes

Diëtiste Carolien Vreysen (On A Healthy Adventure)

Mijn belangrijkste tip is om klein te beginnen: kleine veranderingen kunnen al zorgen voor grote resultaten! Probeer bijvoorbeeld om bewuster te eten door afleiding, zoals je smartphone of de tv, te vermijden terwijl je eet.

Gezond eten vraagt ook wel wat voorbereiding. Zorg ervoor dat je koelkast en voorraadkasten steeds vol zitten en ga zelfs een stap verder door je maaltijden voor de komende week per dag alvast te plannen. Zo zal je enkel inkopen doen wanneer je iets nodig hebt 🙂 Als laatste kies jij natuurlijk zelf wat je eet. Probeer daarom je dag te beginnen met iets gezonds. Moest je doorheen de dag toch zin hebben in iets ongezonder, dan kan je daarna weer iets gezonds eten. Eén minder goede keuze hoeft niet persé een impact te hebben op de rest van je keuzes noch op je voorheen gezonde resultaten!

Food Blogger Ellen Van Gool (Kokerellen)

Ik heb zoveel tips over gezond eten (en over hoe je het gemakkelijker kan maken dan je denkt)! Een van de belangrijkste is sowieso om je maaltijden voor de hele week te plannen. Zet jezelf een lekker tasje thee of koffie op zondagmiddag en bekijk je kalender voor de komende week. Je begint best met het plannen van je avondeten. Zodra je dat onder de knie hebt, kan je ook ontbijt, lunch en snacks inplannen. Waarom zou ik dat doen, vraag je je misschien af? Zo zal je geen beslissingen meer moeten maken tijdens de week, en hoef je ook maar één keer naar de winkel te gaan (=tijdbesparing)! Bovendien heb je altijd (goed) eten in huis, waardoor je minder ongezond zal snacken of onderweg eten hoeft te kopen of te bestellen. Je maaltijden voorbereiden zal ervoor zorgen dat je minder snel afgeleid bent van je gezonde planning en het maakt gezond eten een stuk gemakkelijker!

Nutritioniste Lynn De Merlier (Goesting in Gezondheid)

Gezond eten is een levensstijl die je kiest. Stap voor stap zal je de positieve effecten op je lichaam ontdekken. De extra inspanning is het meer dan waard en is doenbaar als je er slim mee omgaat! Begin met de basisingrediënten: ga voor gezond door te kiezen voor fruit, groenten, noten en zaden. Je lichaam zal genieten van puur, onbewerkt en vers eten. Gezonde voeding geeft je bovendien energie, beschermt je tegen ziektes en geeft je de kans om ten volle van je leven te genieten! Natuurlijk hoort een glas wijn of een cappuccino op een terrasje daar af en toe ook bij 🙂

Diëtiste Nathalie Grietens

Ik zeg altijd dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Als je geniet van een gezond ontbijt, kan je je dag starten met veel energie en zal je minder snel honger hebben tijdens de voormiddag. Het belangrijkste bij een gezond ontbijt zijn volkoren producten. Dat kan volkorenbrood zijn met licht beleg, of zelfs havermout met halfvolle melk. Of waarom zou je niet eens iets anders proberen, met bijvoorbeeld amandel- of rijstmelk? Het ontbijt is ook het beste moment van de dag om fruit te eten. Ga dan ook voor seizoensfruit. Tijdens de winter zijn dat vooral appels en peren, terwijl je in de zomer meer opties hebt zoals meloen en aardbei.

Diëtiste Odile Desbeck (Health & Habits)

Mijn levensmotto is It’s not a diet, it’s a lifestyle change. En dat is echt zo! Op dieet gaan om gewicht te verliezen werkt nooit; of toch niet op lange termijn. Het woord “dieet” impliceert zelfs dat het maar een vlaag is, een beslissing van het moment om in actie te schieten (tot je beseft dat het te veel moeite kost). Dit is mijn beste tip: het is beter om te beginnen met je dagelijks ritme en één voor één je slechte gewoontes aan te passen. Als je dat niet alleen lukt of als je niet goed weet waar te beginnen, kan je best een coach zoeken die bij jou past. Gezond eten is namelijk niet zo gemakkelijk als het klinkt. Oh, en vergeet niet om veel groentjes te eten!

Sportnutritioniste Yasmine Reymenants (Iki Sports)

Het is belangrijk om de moed erin te houden wanneer je begint te sporten of wanneer je je eetgedrag aanpast. Maar vergeet niet dat Rome ook niet op één dag werd gebouwd. Je zal de impact van al je moeite misschien niet meteen zien, maar geleidelijk aan zal je het verschil wel voelen. Voor resultaten op lange termijn gaat beweging hand in hand met gezonde eetgewoonten. De volhouder wint: je zal je beter in je vel, fitter en energieker voelen. Definieer jezelf vooral niet aan de hand van dat nummer op de weegschaal, want dat zegt niks over jou! Hou van jezelf en geniet van het gevoel na een workout of een lekkere gezonde maaltijd. En beloon jezelf af en toe ook eens met een zoete, gesuikerde snack! Niemand is perfect en jij hoeft dat ook niet te zijn.

Bedankt aan alle experts die deelnamen aan dit artikel en hun jaren aan ervaring hebben gedeeld met ons. Bij Alberts vinden we het erg belangrijk dat werknemers zowel op het werk als daarbuiten gezonde eetgewoontes aanhouden. Wij zien technologie daar enigszins een rol inspelen. Onze smoothie robots bereiden voor jou in slechts twee minuten een gepersonaliseerde smoothie op basis van 100% natuurlijke ingrediënten. Je kiest je recept of stelt er een samen en de robot doet de rest. 

Interesse in een Alberts Smoothie Station op jouw kantoor? Contacteer ons voor de Smooth Return Days (een verfrissende start wanneer kantoren heropenen)!

Smoothly take your snacks to the next level with Alberts!

Ontdek onze gezonde oplossing!