fbpx

Hoe behoud je gezonde eetgewoonten op het werk?

Gezonde voeding speelt bij meer en meer mensen een belangrijke rol, en niet alleen in de maaltijden die we thuis eten. Ook op het werk kan je perfect gezond eten, alleen vergt dat een aantal kleine aanpassingen. Wij vroegen daarom de raad van enkele diëtisten om jou te helpen gezonder te eten op het werk op een eenvoudige manier.

Tips van experten voor gezonde eetgewoonten

Diëtiste Jessica Berden (Jessified Health)

Zorg ervoor dat je altijd een gezonde lunch bij hebt. Als je onderweg (in een benzinestation bijvoorbeeld) gezonde opties kan krijgen, zijn die meestal érg duur. Bovendien kom je zo gemakkelijk in de verleiding om toch iets ongezonds te kiezen. Een koelbox in je auto kan ook handig zijn voor langere ritten!

Nog een slimme tip is om enkele gezonde opties als tussendoortje op het werk te voorzien, zoals rijstwafels of crackers. Die blijven lang goed en bevatten weinig calorieën. Als je toch een belegd broodje koopt in de cafetaria op je werk, neem dan bijvoorbeeld een bruin broodje zonder saus. Met extra rauwkost wordt het dan een lekkere en gezonde smos!

Natuurlijk is hydrateren eveneens belangrijk voor een goede gezondheid. Neem daarom altijd een fles water mee van minstens 1 liter. Probeer die leeg te drinken tegen het einde van de werkdag. Je kan zeker eens afwisselen, zodat je niet alleen water hoeft te drinken. Als alternatief raad ik je aan om koffie of thee in een thermos warm te houden. Je hoeft die dan niet onderweg te gaan kopen. Zo heb je meteen minder verleiding om er iets ongezonds bij te eten.

Diëtiste Candice Cornette

Mijn belangrijkste tip rond gezonde eetgewoontes op het werk is sowieso om zelf gezonde alternatieven te voorzien. Als je die niet bij hebt, zal je je snel laten verleiden door ongezonde snack automaten of andere gesuikerde alternatieven. Neem daarom zelf je tussendoortjes mee naar het werk, zoals een stuk fruit, potje yoghurt, handje gezouten noten, granenreep… Je zal merken dat je met een volle maag minder in de verleiding komt om ongezonde snacks te kopen. Als jouw werkgever zelf gezonde snacks aanbiedt (al dan niet in een automaat), is dat natuurlijk ook een alternatief.

Eet bij voorkeur ook niet aan je bureau: je eet dan meestal onbewust en zo krijg je sneller weer honger. Neem een korte pauze en loop eens rond, dan heb je meteen ook weer wat meer bewogen. Tot slot raad ik je aan om 1,5 liter water per dag te drinken, eventueel met een smaakje door wat citroen of limoen toe te voegen. Moraal van het verhaal: kies zelf je gezonde tussendoortjes!

Diëtiste Helena Broekaert

Belgen eten best veel tarwe en brood in vergelijking met andere landen. Brood is geen dikmaker, maar teveel is ook niet goed. Daarom raad ik altijd aan om maar één keer een tarweproduct per dag te eten. Kies in de middag bijvoorbeeld eens meer voor een maaltijdsalade.

Heb je niet veel tijd om je lunch voor te bereiden? Je kan alles perfect op voorhand klaarmaken en dat hoeft helemaal niet langer te duren dan wat boterhammen te smeren; gezonde voeding gaat en staat met een goede planning!

Er is geen betere tijd dan vandaag om gezonder te gaan eten, dus waarom begin je er niet gewoon nu mee, toch?

Bedankt aan de experten om hun tips te delen voor gezonde gewoonten op het werk! Bij Alberts vinden we het belangrijk dat werknemers hun gezonde eetgewoonten ook op het werk aanhouden. Daarom zijn we dankbaar dat Jessica, Candice en Helena hun tips met jullie delen.

Onze smoothie robots kunnen ook een rol in spelen in gezonde snackgewoontes op het werk. Zo’n smoothie-automaat bereidt voor jou in slechts twee minuten een gepersonaliseerde smoothie van puur fruit en groenten. Zo kan je je werknemers een gezond tussendoortje aanbieden op het werk, zonder dat ze ze zelf hoeven mee te brengen!

Heb je interesse in een Smoothie Station op jouw kantoor? Alberts biedt je de kans om gedurende 1 dag een smoothie-automaat op het werk te ontvangen. Zo kan jij jouw collega’s (en jezelf ook, hé) op gratis smoothies te trakteren.