Sapjes of Smoothies – Welke is beter voor je?

By februari 4, 2019Food for Thought

Tegenwoordig zie je overal juice bars en smoothie bars. “Huisgemaakte” sapjes en verse smoothies zijn vandaag vaste waarden op elke menu.

Maar wat is nu eigenlijk een smoothie? En wat is het verschil precies tussen sapjes vs. smoothies?

Beiden bevatten fruit, sommigen ook groenten, en alle twee bieden ze verfrissing op zomerse dagen.

Is het ene gezonder, of gewoon “beter”, voor je dan het andere? Welke zou je nu eigenlijk best drinken: sapjes of smoothies?

We leggen de basics graag voor je uit!

Wat is het verschil tussen sapjes en smoothies?

Laten we beginnen bij de basics. Wanneer je sapjes of smoothies ter plekke bereidt, doe je dat in beide gevallen best met echte stukken fruit en groenten (in de plaats van purees, poeders of siropen).

Het verschil tussen smoothies en fruitsap zit hem in de productie ervan.

Smoothies maak je door de ingrediënten te blenden. Dit betekent dat je hele stukken fruit en groenten in een blender doet. Zo raakt niks van de vezels verloren.Fruitsap, daarentegen, wordt geperst. Dit houdt in dat je de pulp gaat scheiden van het sap van de fruit en groenten. Juicing betekent dus dat je geen “stukjes” in je drankje hebt, maar dus ook geen vezels.

Waarom zijn vezels belangrijk voor jou?

Vezels zijn een belangrijk onderdeel van jouw voeding. Ze zorgen ervoor dat het verteringssysteem actief en stabiel blijft.

Er zijn twee soorten vezels en beide soorten zitten in fruit en groenten.

Onoplosbare vezels stabiliseren het verteringssysteem en nemen vocht op, zodat je darmen actief blijven. Onoplosbare vezels vind je in bvb. Komkommer, selder, wortels, noten en zaden.

Oplosbare vezels helpen je je cholesterol te verlagen, je opname van koolhydraten te vertragen, en je darmbacteriën te voeden. Oplosbare vezels zitten onder andere in havermout, appels, bessen, pruimen, peren, noten en zaden.

 

Zoals met alles: consumeer vezels met mate!

Vezels zijn goed voor je en komen voor in alle soorten fruit en groenten – maar ook in smoothies!

Let alleen op dat je er ook niet te veel van eet. Als je te veel vezels opneemt… laat ons zeggen dat er dan rare geluiden uit je darmstelsel komen 😉

Het is best dat je dagelijks probeert 70 gram vezels op te nemen. Als het meer is dan 70 gram, kan je volgende symptomen ervaren: opgeblazen gevoel, buikkrampen, winderigheid, diarree, constipatie.

Een teveel aan vezels kan ook voorkomen dat je systeem kan binden met belangrijke mineralen (zoals calcium, ijzer of zink), dus dan neemt je lichaam ze niet op.

Dat wil je niet 🙂

Lees ook: How to Interpret Food Labels Correctly

 

Wat zijn de andere voordelen van smoothies?

Studies hebben aangetoond dat er meer antioxidanten zitten in geblend fruit dan in geperst fruit. Dat komt doordat antioxidanten zich voornamelijk in de vezels bevinden.

We zullen dit even in de juiste context gieten.

Als je rookt of vaak aan vervuiling blootgesteld wordt, dan reageert jouw lichaam hierop door onstabiele moleculen, genaamd vrije radicalen, te produceren. Maar het gebeurt ook met sommige voeding, vooral verwerkte voeding met veel transvetten, additieven of kleurstoffen.

Antioxidanten kunnen de schade die veroorzaakt wordt door de vrije radicalen vertragen of zelfs voorkomen. Volgens sommige onderzoeken kunnen ze zelfs het risico op kanker verlagen.

Kortom, antioxidanten zijn goed voor je! Misschien heb je al eens van de antioxidanten gehoord: vitamine C, vitamine E en betacaroteen. Door de blender te gebruiken, zal je inname van dit nutriënt veel hoger zijn.

Een laatste voordeel dat we willen meegeven als je smoothies met sapjes vergelijkt, is dat smoothies je sneller een vol gevoel zullen geven dan sapjes. And that’s a good thing!

Doordat de vezels, pulp en schil in natuurlijke smoothies volop aanwezig is, zal het volume van de snack groter zijn waardoor je sneller een vol gevoel krijgt. Een sapje, daarentegen, heeft die hoeveelheid pulp niet en zal je dus niet snel een verzadigd gevoel geven. Het is dan ook makkelijker om snel te veel te consumeren van fruitsap. En dat betekent dat je ook makkelijker een hoge hoeveelheid calorieën kan consumeren (zeker als je weet dat sommige commerciële smoothies meer suiker bevatten dan jouw favoriete frisdranken!).

Dus, zijn sapjes of smoothies dan beter voor je?

Omdat smoothies een grotere hoeveelheid aan antioxidanten en vezels bevatten dan smoothies, hebben ze veel gezondheidsvoordelen. Beide snacks bevatten suiker en beiden kunnen dus ook je bloedsuikerspiegel verhogen. Dit zal wel sterker het geval zijn bij sapjes.

Dus ja, smoothies hebben meer gezondheidsvoordelen dan sapjes en zijn daarom beter voor je.

Maar het allerbelangrijkste is nog steeds om elke dag volledige stukken fruit en groenten te eten.

We weten echter dat je daar niet altijd voor hebt, daarom ook dat we de Alberts Smoothie Station ontwikkelden, hé!

Leave a Reply