fbpx

Suiker in smoothies: hoe zit dat?

By november 4, 2020Food for Thought

 

De meningen over populaire concepten zijn altijd verdeeld. Voor smoothies is dat niet anders. De ene ziet smoothies als het summum van gezonde voeding. De ander plaatst smoothies onder de categorie suikerbom. Wie heeft er nu gelijk?

Wat is een smoothie?

Een smoothie is een drankje of snack dat gemaakt wordt door stukken fruit en/of groenten te blenden. Vaak wordt er een extra vloeistof aan toegevoegd, zoals fruitsap, kokosmelk of water om het vloeibaarder te maken. 

Omdat de basisingrediënten van vers bereide smoothies fruit en groenten zijn, bevatten ze een heleboel nuttige voedingsstoffen, zoals vitamines en mineralen. Maar vaak voegt men dus extra toegevoegde suikers aan smoothies toe, bijvoorbeeld in de vorm van fruitsap of siroop, wat het drankje de bijnaam suikerbom heeft bezorgd. (SFGate)

Natuurlijke suikers vs. Toegevoegde suikers

We kunnen goede suikers en slechte suikers van elkaar onderscheiden als we kijken op welke manier ze voorkomen in je voedingsproduct.

Natuurlijke suikers zijn goed voor je. Ze komen bijvoorbeeld voor in fruit, waar ze gecombineerd met andere nutriënten zoals vitamines en mineralen een essentiële bron aan voedingsstoffen vormen. Het is door deze combinatie dat de suikers minder snel worden vrijgelaten en in je bloed terecht komen.

Toegevoegde suikers zijn, zoals de naam zegt, toegevoegd aan processed foods. Als je te veel toegevoegde suikers consumeert, en zeker op lange termijn, verhoogt je kans op hart- en vaatziekten, diabetes type II en tandproblemen. 

Een smoothie die bereid wordt met pure ingrediënten en enkel water toegevoegd, zoals bij Alberts, vormt dus een gezonde snack. Zeker als fruit gemixt wordt met groenten, die minder natuurlijke suikers bevatten. De uitzondering hier zijn diabetici, die best fruit in zijn geheel blijven eten in plaats van in sapjes of smoothies.

Belang van goede ingrediënten voor suiker in smoothies

Uit studies van o.a. The Mayo Clinic is gebleken dat het soort fruit dat je toevoegt in je smoothie een verschillend effect kan hebben op de insulinepieken en hypoglykemische dips in je lichaam. (NutritionFacts)

Als je de hoeveelheid appel die je in een smoothie doet gewoon zou opeten, kan je lichaam deze hoeveelheid fructose perfect aan. Als je een appel blendt (waarbij de vezels deels bewaard blijven), wordt de suiker van de smoothie sneller in je lichaam opgenomen wat voor een hypoglykemische dip zorgt. Bij appelsap is dit nog sneller het geval. De reden is dat de hoeveelheid vezels de opname van suiker in je bloed vertraagt.

Lees ook: Sapjes of Smoothies: welke is beter voor je?

Maar is dat dan enkel bij appels zo of bij alle soorten fruit?

Een studie van NCBI vergeleek het effect van een banaan eten en een geblende banaan drinken en zag geen verschil. In het algemeen kunnen bananen je bloedsuiker zelfs verbeteren

Bessen helpen ook om je bloedsuikerspiegel onder controle te houden, zelfs wanneer ze de blender in zijn gegaan. (NCBI) Als je geblende bessen toevoegt in suikerwater ervaar je niet diezelfde hypoglykemische dip als bij appelsap bijvoorbeeld. Vermoedelijk komt dit door de phytonutriënten die de opname van suiker in het bloed vertragen. Bij mango is dit bijvoorbeeld ook zo. 

Hoe zit het met de Alberts Smoothies?

We bevelen altijd aan om je te beperken tot 1 Alberts Smoothie per dag en best ook een groente in je recept toe te voegen. Varieer je keuze aan ingrediënten dagelijks om van de voordelen van elke soort fruit en groente te genieten. 

Alberts Smoothies zijn op dit moment geen maaltijdvervanger, maar vormen wel een uitstekend alternatief als gezond tussendoortje op het werk of op school.

Contacteer ons om te bekijken of een Alberts Smoothie Station de oplossing is waar jouw collega’s naar sna(c)ken!