fbpx

3 Voordelen van vending die elke Facility Manager moet kennen

By augustus 19, 2020Automaten

Een gezond voedingsaanbod op kantoor wordt een must-have in bedrijven en organisaties wereldwijd. De beste manier om gezonde snacks 24/7 aan te bieden? Een vending automaat!

Nu, de tijd van de saaie, stoffige dozen die voorverpakte drankjes en snacks uitwerpen wanneer je een goestingske hebt (en de cafetaria toe is) is wel voorbij. Zelfs de voormalige “gezonde” automaten moeten plaatsruimen voor de nieuwe generatie: de generatie van de robotische vending automaten die jouw gezonde snack live voor jouw neus klaarmaken.

Wat wij Vending 2.0 is ook aan een opmars bezig om een vaste plek te bemachtigen in werknemerswelzijn en -geluk op het werk. Met Vending 2.0 hebben we het over vending robots, gepersonaliseerde voeding, IoT connecties en contactloze technologie.

Robotische vending automaten betekenen een heel nieuwe ervaring op de werkvloer. Een beleving die perfect past binnen de New Way of Working en die daarom ook een belangrijke rol kan spelen binnen de war for talent.

Bij Alberts volgen we op de voet wat er beweegt in de wereld van gepersonaliseerde voeding, vending en food robots.

We vatten samen hoe vending robots nooit eerder geziene voordelen kunnen bieden waarvan elke Facility Manager op de hoogte zou moeten zijn!

Hieronder nemen we je mee doorheen drie zulke voordelen.

1. Meer variëteit en beschikbaarheid in het gezonde voedingsaanbod op het werk

Gelukkig zien we dat alle neuzen in dezelfde richting staan als het aankomt op het voedingsaanbod op het werk: medewerkers willen gezonder eten, de werkgever ziet er ook de voordelen van in en de foodservice providers zijn continu op zoek naar manieren om de noden van beide partijen te behartigen.

Nu zijn er goede manieren om gezonde initiatieven te bewerkstelligen en er zijn betere manieren.

De meest voorkomende keuze qua gezond initiatief is de fruitmand. Dit is natuurlijk bedoeld om mensen aan te moedigen meer fruit te eten, maar het is moeite die vooral verspild wordt aan zij die het niet echt nodig hebben. Vooral zij die al graag en veel fruit eten zullen je dankbaar zijn. Het doel is echter niet bereikt.

Lees meer: WELL Building Standard: streven naar een gezond bedrijf in een gezond gebouw

De werknemer vandaag verwacht meer van zijn werkgever. Deze generatie wil nieuwe dingen proberen en toegang hebben tot de voeding die ze willen op het moment dat ze daar zin in hebben. 24/7 verse, gezonde snacks zijn niet langer gewoon trend. Vandaag zijn ze een must-have geworden.

“Een gezonde werkplek biedt 24/7 verse, gezonde snacks aan

80% van de Millennials, die vandaag zowat de helft van de werkende bevolking uitmaken (en dit cijfer zal nog groeien tot 75% in 2025), verwacht dat hun werkgever gezonde voeding aanbiedt op kantoor. 65% van de Millennials vindt het essentieel of belangrijk om 24/7 toegang te hebben tot een vending automaat. (Sodexo, Reimagining the Employee Experience)

Dus waarom zou je beide aspecten niet combineren en kiezen voor een gezonde vending machine die voor iedereen automatisch een gezonde snacks bereidt op kantoor op eender welk moment?

Wij geloven bovendien dat gepersonaliseerde voeding de sleutel tot succes is. De Vending 2.0 generatie gaat van het simpelweg verdelen van een houdbaar product dat volgestopt is met additieven naar een systeem van plug & play micro-fabriekjes die je zo op de werkvloer neerzet. Je snack wordt ter plekke bereidt zodat enerzijds additieven en bewaarmiddelen overbodig worden en anderzijds je personalisatie mogelijk maakt.

“32% van de Alberts Smoothies worden al gepersonaliseerd”

In een wereld die berust op massaproductie wil de consument zich uniek voelen. In het geval van smoothie robots zien we deze trend absoluut vat krijgen. 32% van de werknemers maakt nu al gebruik van de mogelijkheid om hun smoothie te personaliseren naar hun persoonlijke smaak of noden.

2. Een holistische aanpak op vlak van Safety, Health and Environment

Wanneer we spreken met Facility Manager, Catering Managers en HR Managers merken we dat er een dringende nood is voor een holistische aanpak van Safety, Health and Environment (SHE). Dit zou een enorm voordeel zijn voor bedrijfscatering en het is een voordeel dat je terugvindt in vending.

Alle partijen willen hetzelfde. Ze moeten er alleen in slagen samen te werken. Als je kijkt naar de voorwaarden om in aanmerking te komen voor een WELL Building certificaat, zie je dat gezondheid en voeding cruciale elementen zijn. 

Gelukkig is de intrinsieke motivatie er wel. Bedrijven willen eruit springen met hun gezonde voedingsaanbod door bijvoorbeeld de consumptie van fruit en groenten op het werk te promoten en medewerkers te informeren over de voordelen van een gezond dieet en een gezonde levensstijl.

3. Een extra dimensie toevoegen met Vending+

Nieuwe vending oplossingen zijn digitaal en geconnecteerd. Ze dienen als springplank voor all-round welzijnsprogramma’s op het werk.

Sinds corona vormen nieuwe vending oplossingen ook de mogelijkheid om contactloos snacks aan te bieden.

Wij hebben onze eigen ideeën in de praktijk omgezet en onze klanten lijken de mogelijkheid om te communiceren over hun welzijnsinitiatieven via onze automaten bijzonder te kunnen appreciëren.

Elk van onze Alberts Smoothie Stations heeft een touch screen dat een communicatiekanaal is voor de werkgever naar zijn personeel. Als een werkgever een gezond initiatief in de kijker wil zetten, dan kan dat via de schermen op onze automaten.

We hebben hiervan mooie voorbeelden gezien tijdens de piek van de coronacrisis in België. We werden benaderd door twee Antwerpse ziekenhuizen om er een smoothie-automaat te installeren.

Op de ene machine toonden we selfies en persoonlijke berichtjes van Belgen die het medisch personeel wilden bedanken voor hun onvermoeibare doorzettingsvermogen en de zorg voor de zieken.

In het andere ziekenhuis creëerde het management zelf een video met dankbetuigingen voor alle inzet en steunberichten voor de helden van de coronacrisis.

En er is meer!

Alberts vormde een consortium met verschillende Europese organisaties binnen een EIT Food project. Het doel van project Persfo is om een app te creëren dat het mogelijk maakt om gepersonaliseerd voedingsadvies te geven. De app zal hierbij jouw persoonlijke noden, gezondheidsdoelen en smaakvoorkeuren in kaart brengen.

De toekomst van voeding is een wereld waarin alles geconnecteerd is: je ontvangt gepersonaliseerd advies over wat je best kan eten en een food robot bereidt het voor jou.

Ben jij daar klaar voor?

De Alberts Smoothie Station is de perfecte oplossing voor gezonde snacks op kantoor. Neem contact op voor meer informatie over een smoothie-automaat op jouw kantoor!