fbpx

Zijn er goede suikers en slechte suikers?

By oktober 30, 2020Food for Thought

 

Bestaat er zoiets als goede suikers en slechte suikers? Onze ouders hebben ons van kinds af aan geleerd dat koekjes ongezond zijn en fruit gezond. Beiden bevatten echter suiker. Wat is dan precies het verschil?

 

Welke soorten suiker bestaan er?

Er zijn verschillende soorten suiker, namelijk sucrose, glucose en fructose. Elke soort mag dan wel dezelfde hoeveelheid calorieën per gram bevatten, hun chemische structuur is wel anders. Dat betekent dat ons lichaam elke type suiker op een andere manier verwerkt. (NCBI)

 

Glucose

Glucose is meestal gebonden aan sucrose en fructose. Plotselinge pieken in de bloedsuikerspiegel, en dat gedurende een lange tijd, veroorzaken insulinegevoeligheid en verhoogd risico op diabetes, hartaandoeningen en obesitas.

Net zoals wanneer je op één dag grote hoeveelheden suikerhoudende snacks consumeert, zal je lichaam zal hier aan wennen en ook op de andere dagen naar meer suiker gaan verlangen. Je lichaam houdt van gewoontes, dus leer het om tevreden te zijn met de maximale aanbevolen hoeveelheden per dag.

 

Fructose

Je vindt fructose in fruit, de meeste knolgroenten en honing. Als je te veel fructose consumeert, zal je lever dit gaan omzetten in vet. Een goed streefdoel is 15 tot 25 gram fructose per dag. (Current Sports Medicine Reports)

Normaal gezien kan je alleen te veel fructose opnemen als je veel processed foods eet. De hoeveelheid fructose in een normaal stuk fruit is kleiner dan wanneer het als een toegevoegde suiker in je voeding wordt gebruikt. Bovendien wordt de fructose in fruit, omdat het gecombineerd wordt met mineralen, vitamines en vezels, minder snel opgenomen in je bloed. (Healthline)

 

Fructose in fruit (per 100g)Suiker in snacks (per 100g)
Banaan5gGezouten pretzels3g
Peer6gFrisdrank5g
Rozijnen29gGranola29g

 

Sucrose

Sucrose ken je ook als tafelsuiker of witte suiker. Je vindt het enerzijds in verschillende granen, fruit en groenten. Anderzijds wordt het ook toegevoegd aan processed foods zoals snoep en koekjes. Sucrose is een combinatie van glucose en fructose die met elkaar zijn verbonden. Dit betekent dat ze moeten afgebroken worden voordat je lichaam ze kan absorberen en gebruiken. De aanwezigheid van glucose verhoogt de hoeveelheid fructose die geabsorbeerd zal worden in het bloed, en dat zorgt dan weer voor een insulinepiek.  Dat betekent dat fructose wordt gebruikt om vet aan te maken. Dit is echter niet het geval wanneer je fructose eet zonder glucose, zoals het geval is in fruit. (Healthline)

 

Welke suikers zijn dan goed of slecht?

Het klinkt als een paradox: we moeten veel fruit eten, waar suiker in zit. En tegelijk spoort men aan om niet te veel suiker te eten.

Wel, het gaat er allemaal om hoe suikers verpakt en gecombineerd zijn. Fruitsuikers (vnl. fructose) zijn gecombineerd met vitamines, mineralen en vezels die als het ware compenseren voor de suikers. Snoep, daarentegen, bevat geen van die goede, noodzakelijke nutriënten die nodig zijn voor een goede werking van ons lichaam.

Een blikje frisdank, bijvoorbeeld, bevat gemiddeld 40 gram suiker en niks aan nutriënten. Een stuk fruit bevat 20g suiker, maar ook een heleboel andere essentiële nutriënten.

Suiker op zich is nooit “gezond”. Maar we hebben suiker wél nodig voor de energie die het ons geeft. Alles hangt af van het type product dat je eet of drinkt en de suikers die ze bevatten. (NPR)

Er is dus niet gewoon 1 soort suiker. Voedingsproducten bevatten elk verschillende soorten suiker. In het artikel How to Read Food Labels leer je eenvoudig hoe je suikers kan herkennen op een voedingslabel en zo gezonde keuzes kan maken.